روش پرداخت و نحوه محاسبه حقوق ویزیتور و بازاریاب

تاریخ ارسال : 1401/11/16

در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه پرداخت حقوق ویزیتور و بازاریاب آشنا نماییم.

در مطالب قبلی در مورد وظایف ویزیتور و بازاریاب صحبت شد. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه پرداخت و نحوه محاسبه حقوق بازاریاب و ویزیتور آشنا نماییم.

از آنجا که فعالیت و اهداف ویزیتور و بازاریاب در برخی از مسائل شبیه به هم است، روش پرداخت و نحوه محاسبه حقوق این دو شغل نیز تقریبا شبیه به هم است. به طور کلی چند روش پرداخت برای محاسبه حقوق ویزیتوری و بازاریابی وجود دارد که عبارت است از:

حقوق ثابت:

در این شکل از نحوه محاسبه، حقوق افراد طی قرارداد یا موافقتنامه دو جانبه به صورت ثابت تعیین و پرداخت می‌شود. یعنی اگر حجم کار یا ساعات کاری ویزیتور و بازاریاب کم یا زیاد شود، حقوق او به شکل ثابت پرداخت خواهد شد.

پورسانت:

روش پرداختی پورسانت به شکل درصدی است. یعنی فرد بر اساس میزان مشارکت خود در فروش یا سودسازی، درصدی از سود را دریافت می‌کند. طبیعی است هر چه میزان سود بیشتر باشد، درآمد فرد نیز بالاتر می‌رود. معمولا در این نوع از پرداخت، مبلغ پورسانت ثابت است. یعنی میزان سودسازی هر چقدر هم که باشد، پورسانت فرد اگر فرضا در قرارداد 10 درصد تعیین شده، همان ده درصد خواهد بود. توجه داشته باشید برای محاسبه درصد پورسانت ویزیتور فرمول یکسانی وجود ندارد، بلکه این موضوع به شاخص‌های مختلفی بستگی دارد و بر اساس توافق دو طرف تعیین می‌شود.

پاداش:

پرداخت بر اساس پاداش معمولا بر اساس عملکرد شخص، میزان سود سازی و اهداف شرکت‌ها تعیین می‌شود. حقوق پاداش در بسیاری از موارد بیشتر از حقوق پایه هستند، با این حال ممکن است در مواردی کمتر از حقوق پایه نیز باشد. به طور کلی میزان پاداش، به توافق طرفین نیز بستگی دارد. از پاداش به عنوان کارانه نیز یاد می‌شود. یعنی سودی که شرکت‌ها، آن را میان کارکنان خود تقسیم می‌کنند.

پورسانت پلکانی:

پورسانت پلکانی، همان حقوق درصدی است اما به شکل تصاعدی. یعنی طبق توافق طرفین، میزان پورسانت در قیمت‌های معینی، افزایش می‌یابد. فرضا برای سودسازی زیر 10 میلیون تومان، ده درصد سود در نظر گرفته می‌شود، اما برای سودسازی بین ده تا بیست میلیون تومان، حدود بیست درصد

حقوق ثابت و پورسانت:

در این شکل از پرداخت، شرکت متعهد می‌شود که به بازاریاب و یا ویزیتور خود، علاوه بر حقوق ثابت، حقوق درصدی نیز بدهد. یعنی حداقلی از حقوق ثابت در نظر گرفته می‌شود، اما در کنار آن و در ازای میزان سود سازی، از سود حاصل شده نیز مبلغی را دریافت کند. البته باید به این نکته نیز اشاره شود که پورسانت بازاریاب بر اساس میزان تبلیغات، قیمت‌گذاری و هزینه‌ای که برای آن انجام داده، تعیین می‌شود، یعنی اگر میزان فروش زیاد شود، ممکن است درصد پورسانت مدیر فروش از بازاریاب بیشتر باشد، زیرا بخش مهمی از فروش به مهارت‌های مدیر فروش بستگی دارد.

حقوق ثابت و پاداش:

حقوق ثابت و پاداش نیز همانطور که از عنوان آن پیداست شامل تعیین مبلغی از حقوق به صورت ثابت و نیز پرداخت مبلغی از پاداش است. مبلغ هر دو نوع پرداخت یعنی حقوق ثابت و پاداش نیز به عملکرد فرد و توافق او با شرکت بستگی دارد.

منبع: بلاگ ایران استخدام