محدودیت‌ های شغلی برای افراد بازنشسته

تاریخ ارسال : 1401/07/11

هر شغلی دارای محدودیت هایی است، برای افرادی که می خواهند در دوران بازنشستگی صاحب شغل باشند نیز محدودیت هایی وجود دارد که در این مطلب به آنها اشاره میکنیم.

محدودیت های شغلی برای بازنشستگان کدامند؟

گذشته از آنکه بسیاری از بازنشستگان از نظر جسمی ممکن است با محدودیت‌های شغلی مواجه باشند، از نظر قانونی نیز الزامات و محدودیت‌هایی برای به کارگیری بازنشستگان در نظر گرفته شده است.

مطلب مرتبط: اخبار مربوط به بازنشستگان

چنانچه طبق قانون کار ایران، به کارگیری بازنشستگان در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی ممنوع است. دلیل این ممنوعیت برای آن است که راه برای جذب افراد جوان و مستعد باز باشد. اما قانون در این زمینه یک استثنا قائل شده است و آن اینکه طبق ماده 95 قانون کار، اشتغال ساعتی بازنشستگان، بلامانع است.

حقوق بازنشستگان
بر اساس این قانون، به کارگیری بازنشستگان در سازمان‌ها و نهادهای دولتی، به شرط آنکه از یک سوم ساعات اداری تجاوز نکند، بدون مانع است. حقوق افراد نیز بر اساس ساعات کاری به آنها تعلق می‌گیرد.

اما جدا از این محدودیت، خوشبختانه راه های کسب درآمد برای بازنشستگان زیاد است و این گروه از افراد می‌توانند در بسیاری از شغل‌ها جذب شوند. بر این اساس، پیشنهادهای شغلی زیادی برای بازنشستگان وجود دارد.

منبع: مشاغل مناسب برای افراد مسن و بازنشسته