چگونه کارشناس آموزش شویم؟

تاریخ ارسال : 1401/04/07

در این مطلب از ایران استخدام قصد داریم به تیپ های شخصیتی کارشناسان آموزش بپردازیم.

چشم انداز شغلی برای حرفه کارشناس آموزش روشن است. چنانچه برخی از کشورها پیش بینی کرده‌اند حوزه آموزش و توسعه در 10 سال آینده 9 درصد رشد کند. البته این آمار را نمی‌توان در مورد ایران نیز صادق دانست. در رابطه با وضعیت این شغل در ایران آمار صحیحی وجود ندارد، با این حال به همان اندازه که کسب و کارها رشد می‌کنند و به استخدام افراد می‌پردازند، قطعا تعداد کارکنان و بحث کارشناس آموزش نیز پررنگ می‌شود. از این رو اگر تمایل دارید وارد این حرفه شوید با ارزیابی تمام عوامل اعم از حقوق، وضعیت بازار کاری، علاقه، مهارت‌ها و شناخت درست از ویژگی‌های شخصیتی خود تصمیم بگیرید که آیا کاندیدای مناسبی برای این حرفه هستید یا خیر.

ویژگی های شخصیتی کارشناس آموزش

  • تفکر خلاق

بسیاری از مدیران آموزشی بر داشتن دانش صنعت تمرکز می‌کنند و اهمیت خلاقیت و نوآوری در تفکر خود را دست کم می‌گیرند. می‌پرسید چرا مهم است؟
تصور کنید: شما در حال برگزاری یک آموزش هستید و از گوشه چشم متوجه خمیازه‌ها می‌شوید و یا افرادی که با تلفن‌هایشان مشغول هستند. اینها نشانه‌های خوبی نیستند. ماژول آموزشی شما ممکن است مملو از اطلاعات ارزشمند باشد، اما اگر تاکتیک‌های ارائه شما به اندازه کافی جذاب نباشد، برنامه شما بی‌اثر تلقی می‌شود.
بنابراین برای اینکه مردم بنشینند و به حرف‌های شما گوش دهند، باید خلاق باشید و روش‌های نوآورانه را بپذیرید. از رسانه‌های غنی مانند ویدئوها، مطالعات موردی، نمونه‌های زنده، فایل‌های GIF و اینفوگرافیک برای ارائه نقطه نظرات خود استفاده کنید. همچنین ایده خوبی است که به جای پایبندی به ارائه یکنواخت پاورپوینت، بازی‌هایی را برای نشان دادن یک نکته در نظر بگیرید.

  • گوش دادن فعال

جدا از اینکه یک ارتباط دهنده قوی هستید، باید گوش دادن فعال را نیز تمرین کنید تا به مردم احساس ارزشمندی و توجه را منتقل کنید گوش دادن به این معنا نیست که فقط حرف کارمندان خود را بشنوید. گوش دادن مؤثر از محل همدلی و شفقت ناشی می‌شود.
وقتی افراد چیزی برای گفتن یا پرسیدن دارند، به طور کامل روی آن گفتگو سرمایه گذاری کنید. در صورت لزوم سؤال بپرسید و در بیان دیدگاه خود عجله نکنید. برای ایجاد یک محیط مساعد و ایجاد احساس راحتی در کارکنان، شنونده صبور باشید.

  • اشتیاق به یادگیری

هرگز نمی‌تواند پایانی برای یادگیری وجود داشته باشد. به عنوان یک کارشناس آموزش، باید اطلاعات خود را به روز نگه دارید و خود را با آخرین اتفاقات در حوزه یا صنعت خود وفق دهید. یک لیست مطالعه داشته باشید، برای خبرنامه‌های آموزشی ثبت نام کنید و برای ملاقات با کارشناسان در رویدادهای مختلف آموزشی شرکت کنید تا بتوانید به طور فعال دانش لازم را کسب کنید.
پذیرش فرهنگ یادگیری مستمر، مهارت‌های شما را نیز بهبود می‌بخشد، دانش شما را گسترش می‌دهد و برنامه‌های آموزشی شما را افزایش می‌دهد. یادگیری مفاهیم جدید به اعتماد به نفس شما می‌افزاید و حس موفقیت را در شما ایجاد می‌کند و باعث می‌شود در شغل خود بهتر شوید.

منبع: آشنایی با شغل کارشناس آموزش