همه چیز در مورد رشته مهندسی فناوری اطلاعات (IT) و بازار کار آن

تاریخ ارسال : 1401/03/03

هر آنچه که در رابطه با رشته مهندسی فناوری اطلاعات (IT) لازم است بدانید، از معرفی رشته تا بازار کار آن

در رابطه با رشته مهندسی فناوری اطلاعات (IT) چه میدانید؟

به طور کلی رشته مهندسی فناوری اطلاعات، یکی از رشته‌های نوین در جامعه است که از طرفداران بسیاری در بین جوانان برخوردار است. این رشته تلفیقی از رشته‌های مختلف مدیریتی، مخابرات، رباتیک و کامپیوتر است که ماهیتی میان رشته‌ای دارد. در رشته‌ی مهندسی فناوری اطلاعات، بسیاری از علوم کاربردی مربوط به رشته‌های ذکر شده پوشش داده می‌شود.
با توجه به اهمیت شغل مهندس فناوری اطلاعات در جامعه، در این مقاله تصمیم گرفتیم، به معرفی رشته مهندسی فناوری اطلاعات، مهارت‌های موردنياز و بازار کار آن بپردازیم. خوشحال می‌شویم تا پایان ما را همراهی کنید.

مهارت های موردنیاز برای ورود به رشته مهندس فناوری اطلاعات

رشته مهندس فناوری اطلاعات، با توجه به ماهیتی که دارد، بیشتر جنبه عملی دارد. در واقع جهت استخدام کارشناس IT، نباید تنها به گذراندن دوره‌های تئوری تحصیلات دانشگاهی فرد اکتفا کرد. برای اینکه بتوان در این رشته موفق بود و شغل موردعلاقه خود را به دست آورد، نیاز است در کنار گذراندن دوره‌های تئوری آموزشی، به دنبال کسب مهارت‌های تجربی مختلف نیز بود.
با بهره‌گیری از مهارت‌های مختلف ارتباطی، مدیریتی، اداری، مهارت‌های تحلیلی، سازمانی و مهارت‌های فنی، امکان استخدام رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات بیشتر می‌شود.

گرایش های رشته مهندس فناوری اطلاعات

رشته مهندس فناوری اطلاعات یا IT مانند بسیاری از رشته‌های دیگر، در مقطع کارشناسی گرایشی ندارد. گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد، بر اساس نوع دانشگاه متفاوت است. در واقع تغییرات گرایش‌ها در دانشگاه‌های مختلف، به عواملی مانند هیئت علمی، سابقه‌ی پژوهشی و حوزه تخصصی دانشکده بستگی دارد. 
به طور کلی داوطلبان علاقه‌مند به این رشته می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد در 6 گرایش مختلف، تحصیلات تکمیلی خود را در دانشگاه‌های مختلف ادامه دهند.
گرایش‌های رشته مهندس IT در مقطع کارشناسی ارشد به صورت زیر هستند:

  1.  تجارت الکترونیکی
  2. مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی
  3. سیستم‌های تکنولوژی اطلاعات(ITS)
  4. سامانه‌های شبکه‌ای 
  5. معماری سازمانی
  6. سیستم‌های چندرسانه‌ای 

ادامه تحصیل در رشته مهندسی فناوری اطلاعات

امکان ادامه تحصیل برای دانشجویان رشته مهندس فناوری اطلاعات تا مقطع دکترا وجود دارد. با بالا رفتن سطح تحصیلات خود در این رشته می‌توان امکان استخدام در سازمان‌های مختلف تجاری و الکترونیکی را بالا برد. برای اطلاع از آگهی‌های استخدام مهندس فناوری اطلاعات می‌توانید به سایت ایران استخدام مراجعه کنید.

دروس تخصصی رشته مهندسی فناوری اطلاعات

دروس تخصصی رشته مهندس IT نیز به صورت مهندس فناوری اطلاعات، مبانی فناوری اطلاعات، برنامه‌ریزی استراتژی IT، تجارت الکترونیکی، آموزش الکترونیکی، مدیریت و کنترل پروژه‌های IT، محیط‌های چندرسانه‌ای و پروژه IT و کارآموزی هستند.​​​​​​

بازار کار و آینده شغلی رشته مهندس فناوری اطلاعات

رشته مهندس IT، یک رشته چند ماهیتی است، ازاین‌رو می‌توان گفت افراد تحصیل کرده در این رشته به عنوان مهندسان همه فن حریف شناخته می‌شوند. بر این اساس برای شغل مهندس فناوری اطلاعات بازار کار خوبی وجود دارد.
در سایت ایران استخدام می‌توانید آگهی‌های بروز در مورد استخدام مهندس IT را در شرکت‌های مختلف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، شرکت‌های مخابراتی و موسسات تجاری مانند بانک‌ها و دیگر سازمان‌های مالی و اعتباری مشاهده کنید.

جمع بندی

شغل مهندس فناوری اطلاعات از جمله شغل‌های مدرنی است که در سازمان‌ها و ادارات مختلفی دیده می‌شود. افراد علاقه‌مند به این رشته می‌توانند پس از پایان یافتن دوره متوسطه خود در رشته ریاضی فیزیک، برای ادامه تحصیل در دانشگاه رشته مهندسی فناوری اطلاعات یا IT را انتخاب کنند.